Na zonneschijn komt de regen - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu Na zonneschijn komt de regen - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu

Na zonneschijn komt de regen

Door: Tom Cornelissen

Blijf op de hoogte en volg Tom

26 Mei 2017 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Dag 27; 26 mei 2017: Rabanal - Villafranca del Bierzo
De titel is omgedraaid van het echte gezegde. Sinds wij in Spanje zijn (15 Mei) hebben we alleen de zon gezien. Afgelopen nacht heeft het al flink geregend en geonweerd. Vandaag verschillende buien gehad. Uitgerekend vandaag gaan we vanuit Rabanal del Camino naar Cruz de Ferro. Ondanks dat er nogal zwaar over werd gedaan, viel de klim (8km) wel mee. Plots was het kruis op een stok van 5m, in zicht. Een berg stenen is door de jaren heen ontstaan rond het kruis. Taxi's en bussen rijden af en aan met toeristen die hun stenen op de berg gooien. Dat is eigenlijk niet de bedoeling van deze traditie. Je moet daarna te voet of met de fiets naar Compostela.
Toen wij er waren regende het. Symbolisch valt er een deel van de lasten van je af door het werpen van een steen of verschillende stenen op de berg. Wij hadden in een verslag een oproep geplaatst om je lasten naar ons toe te sturen. Dat is ook gebeurd, het was net alsof de fiets van achter werd geremd. Wij hebben ook de stenen op de berg gegooid en gedacht aan de verschillende lasten die onze naasten ervaren.
Na nog een korte steile klim, volgt er een spectaculaire afdaling van 1500 naar 500 meter. Echter het regende tijdens de hele afdaling. Ondanks dat afdalen toch wel een hobby voor Tom is, voorzichtig naar beneden gegaan. We passeren enkele bergdorpen, waar vaak een Auberge wordt gerund. Via Ponferrade en Cacabelos bereiken we Villafranca del Bierzo. Hotel San Fransisco had nog een kamer met twee bedden. Morgen beginnen we aan traject 5 (laatste route) van 200km naar Santiago. De berg Cebreiro komt op ons pad. Dat schijnt de zwaarste te zijn. (klim van 30km). Vanavond goed eten.
Cijfers : afstand 60km.
Tijd gefietst : 3:21
Gemid : 17,7
Hoogtemeters :756m
Huidige hoogte : 520m

• 26 Mei 2017 - 17:45

Jan Van Engeland:

Beste Tom en fietsmaat,

Ik wens jullie een goede laatste etappe toe. Wordt de beroemde klok in kathedraal van Santiago de Compostella ook geluid als jullie aankomen?

Tom: Tot ziens binnenkort!

• 26 Mei 2017 - 20:42

Kasper En Hilma:

Hoi Tom en Antoon,

Wat gaat het snel allemaal; morgen jullie laatste etappe! Onvoorstelbaar!
    Heel veel succes met het laatste gedeelte.
    Wij hebben genoten van jullie reisverslagen. Dankjewel.

Tot ziens!!!

• 26 Mei 2017 - 22:01

Ger En Anyke:

Hallo Tom en Antoon,
    Heel veel succes met de laatste etappe.
    Onze complimenten voor jullie!!!
    Groetjes van Ger en Anyke.

• 26 Mei 2017 - 23:06

Elly En Kees:

Mooie ervaringen, maar blijkbaar krijg je niets voor niets. Houd nog even vol en geniet van het laatste stuk van jullie onderneming. Succes op de laatste etappe!!

• 26 Mei 2017 - 23:15

Mart En Tieneke :

Heel veel succes met de laatste etappe! Top.
    Bedankt voor de leuke rapportages, we hebben
    genoten.

• 27 Mei 2017 - 02:31

Wilma En Hans:

Nog een goede reis en de laatste loodjes zijn het zwaarst veel succes.

• 27 Mei 2017 - 08:00

Jenny En Lex:

Hey fiets kerels,
    Het zit er dus bijna op jullie fietsreis! Wat was het genieten van al jullie verhalen. Succes met de laatste etappe. Maak er een mooie dag van
    Lex en Jenny x

Tom

Een reeds lang gekoesterde droom om naar Santiago de Compostela te fietsen gaat werkelijkheid worden. Op Zondag 30 April vertrekken Antoon Hertogs en Tom Cornelissen vanuit Eersel. Tijdens de voorbereiding is informatie ingewonnen in Vessem (Genootschap van Sint Jacob). Verschillende documentatie doorgenomen en de geadviseeerde spullen aangeschaft. De reis wordt gemaakt met de Koga Worldtraveller. Hiermee zijn, ter voorbereiding, al vele kilometers afgelegd. Antoon en Tom kennen elkaar van vroeger (buurjongens, voetbalmaten) en hebben al verschillende keren Helmond-Kevelaer samen gefietst. De tassen zijn gepakt en de reis kan beginnen.

Actief sinds 26 April 2017