Saint Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu Saint Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu

Saint Jean-Pied-de-Port

Door: Tom Cornelissen

Blijf op de hoogte en volg Tom

14 Mei 2017 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Dag 15; 14 mei 2017: Sorde L'Abbaye - St Jean Pied de Port
Vandaag is het moederdag en Antoon zijn kleindochter Féline doet haar communie. Felicitaties vroeg verstuurd.
Na het nuttigen van het lekkere ontbijt vertrokken we klokslag 09:00 vanuit Sorde-l'Abbaye naar St.Jean-Pied-De-Port. Deze plaats ligt op de grens met Spanje.
Na 10km kwamen de eerste beklimmingen voor deze dag en er zouden er nog vele volgen. Beklimmingen van 8-9-10% krijgen we vandaag voor de kiezen.
Prachtig in de verte de Pyreneeën met sneeuw op de toppen. Ze komen steeds dichterbij !!!! Het landschap wordt heuvelachtig met mooie vergezichten. De bladeren staan allemaal aan de bomen, de rozen staan volop in bloei. Het is hier 1 maand verder dan in Brabant.
In St.Palais hebben we op de markt koffie gedronken. Opvallend dat de prijs van de koffie steeds goedkoper wordt.
Bij ons vertrek was de temperatuur 20 graden. Rond 11:00 reden we in felle zon, met 30 graden op de meter. Als je blijft fietsen is er niets aan de hand.
We hadden gehoord dat in St.Jean-Pied-de-Port alle pelgrimstromen bijeenkomen. Dat klopt. Onderweg komen we steeds meer wandelaars tegen en bijna geen fietsers. Om 14:00 bereiken we St.Jean en planten ons meteen op het eerste terras. Een biertje hadden we wel verdiend. Om 14:30 konden we de Nederlandse pelgrimsgite bellen. (jammer ze spreken geen nederlands). Auberge Beilari wordt onze overnachting.
Wie komen daar in verte aan: Will en Kees. Vanavond weer gezellig samen eten.
We hebben een kamer voor drie personen. Een Braziliaan komt er nog bij. Om 22:00 stilte en slapen. Dit verslag zit ik buiten op de trap te maken. Binnen geen WiFi.
Morgen hadden we een rustdag gepland, maar het blijft nog 2 dagen mooi weer. Die berg naar Valcarlos nemen we morgen. Het aantal km's per dag gaat naar beneden.
Cijfers: afstand 64,8km, gemid:15km/uur, stijging:748m

• 14 Mei 2017 - 21:08

Gb:

Nu al in het land van juan antonio flecha of Jan "Antoon" pijl-snel. Er kunnen wel wat pyreneen cols bij anders zijn jullie veel te vroeg op bestemming!

• 14 Mei 2017 - 21:15

Piet En An:

Lijkt me een tof gevoel als je de Pyreneeën voor je aan de horizon ziet opdoemen! Jullie gaan je natuurlijk écht camino voelen, nu de verschillende pelgrimroutes daar op jullie huidige stop bij elkaar komen...
    Nou de kuiten smeren voor de cols.
    Overigens, hebben jullie je Spaans nog wat opgehaald? Maar ja, als je al 'dos cervezas' kunt roepen, ben je al een heel end. En... het zal daar wel goedkoper zijn dan die Heineken in F.

• 14 Mei 2017 - 21:55

Hadrianus:

Ja heren, nog maar 800 km te gaan! Komen jullie niet te vroeg aan in Santiago?

• 15 Mei 2017 - 13:35

Gerrit:

Beste schelpdragers,

De grens met Spanje is bereikt , proficiat.
    Nog een klein stukje door het Spaanse om in Santiago te ariveren.
    Onderweg nog een emotioneel punt: Cruz de Ferro, op 1505 meter. Een plek waar je overtollige belasting kunt achterlaten, zodat je vrij van alles in Santiago kunt arriveren.
    Oh, Ja nog even de statistieken.
    Jullie nu 1483 km achter de wielen. Gemiddelde: 17,8 km/uur en 83 uur en 45 min gefietst.

Nog veel succes in het Spaanse.

mvg
    Gerrit

• 15 Mei 2017 - 17:01

Annemie:

Nou tom en atoom jullie gaan als een speer.leuk om te lezen.nog even en je hebt je doel bereikt,sterkte en veel succes.groetjes

• 15 Mei 2017 - 20:30

Margo En Felix:

Hallo Fietspelgrims. Vanuit Ptuj (Slovenie) willen we jullie de hartelijke groeten doen. Fijn te horen, dat alles goed verloopt. De nodige klimmen staan nog op het programma. Heel veel strekte. Leuk we mee mogen genieten van jullie ervaringen.

• 15 Mei 2017 - 20:48

Kees Kreemers:

Hallo of Hola Antoon en Tom jullie zijn toch al in Spanje. Het doet ons goed te lezen dat het tot nu toe voortreffelijk gaat, wij Antonet en Ik zijn byzonder trots op jullie en vinden het een puike prestatie. Wij wensen jullie nog veel goede kilometers en pezier met het behalen van jullie einddoel. Grtjs Kees en Antonet

• 15 Mei 2017 - 21:06

Johan Barelds:

Ha Tom!

Hoorde gisteren van Gerrit dat je ook onderweg was naar Santiago.
    Vorig jaar om deze tijd was ik ook onderweg. Leuk jullie verslagen te lezen. Brings back memories :-).
    Veel plezier en Bon Camino!

Gr. Johan Barelds

Tom

Een reeds lang gekoesterde droom om naar Santiago de Compostela te fietsen gaat werkelijkheid worden. Op Zondag 30 April vertrekken Antoon Hertogs en Tom Cornelissen vanuit Eersel. Tijdens de voorbereiding is informatie ingewonnen in Vessem (Genootschap van Sint Jacob). Verschillende documentatie doorgenomen en de geadviseeerde spullen aangeschaft. De reis wordt gemaakt met de Koga Worldtraveller. Hiermee zijn, ter voorbereiding, al vele kilometers afgelegd. Antoon en Tom kennen elkaar van vroeger (buurjongens, voetbalmaten) en hebben al verschillende keren Helmond-Kevelaer samen gefietst. De tassen zijn gepakt en de reis kan beginnen.

Actief sinds 26 April 2017