Alweer een feestdag in Frankrijk - Reisverslag uit Nieuil-l'Espoir, Frankrijk van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu Alweer een feestdag in Frankrijk - Reisverslag uit Nieuil-l'Espoir, Frankrijk van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu

Alweer een feestdag in Frankrijk

Door: Tom Cornelissen

Blijf op de hoogte en volg Tom

08 Mei 2017 | Frankrijk, Nieuil-l'Espoir

Dag 9; 8 mei 2017: Sainte Maure de Touraine - Nieuil L'Espoir
Toen wij vanmorgen wakker werden hadden we niet het benul dat 8 Mei een feestdag in Frankrijk is. Dat betekent alles dicht. Je mag van geluk spreken als je een bakker kunt vinden en drinkwater uit flessen kunt scoren. Nou dat is na wat zoekwerk ook vandaag weer gelukt. De reis vandaag gaat richting Poitiers. Dat is 75km vanuit onze slaapplaats. Een slaapplaats in Poitiers was niet te krijgen. Waren niet thuis of complet. Uiteindelijk werd het in Nieuil-l'Espoir. Daarover straks meer.
Begonnen in de korte broek. Temperatuur 14 graden. In de verte zagen we al blauwe luchten. Om 10:30 fietsten we in de zon. We hoorden de bekende krekels al weer en er kwamen ook steeds meer vliegjes. De route naar Poitiers is vals plat, ongeveer 50km. Daar merk je niet veel van, maar die tientallen weg- en spoorovergangen, die voel je in je benen. De oprit maken 10%. Dan nog eens de vele drempels die bij binnenkomst en verlaten van het de dorpen zijn aangelegd. Binnendoor in Frankrijk met caravan of camper zou ik afraden. Genoeg geklaagd !
Fijne fietsdag gehad met veel belangstelling van de Fransen. Heel leuk, ze vertellen voluit en wij maar ja-knikken. Lange tijd via het jaagpad langs de Vienne gefietst. Max. temperatuur vandaag 24 graden !! Via Châtellerault bereiken we snel Poitiers. De route leidt ons via de buitenrand door de stad. Wij steeds maar afwachten wanneer de route het centrum ingaat. We wilden de Notre Dame zien. Aangezien Poitiers de stad van de kerken is zie je overal kerktorens. Voordat we het wisten waren we de stad uit. In Poitiers zelf hebben we ontzettend veel geklommen.
Besluiten door te fietsen en onze slaapadres op te zoeken. Voor ons het mooiste wat we tot nu toe hebben toegewezen. Vriendelijke mevrouw Lacroix kookt vanavond voor ons, want alles is gesloten.
Nieuil-l'Espoir T.Lacroix, la Petite Thimote. Over onze fietsen zijn we heel tevreden. Soms missen we de extra aandrijving.
Morgen gaan we richting Angoulême.
Cijfers: 93,83km, gemiddelde 18,2 km/uur 05:10 gefietst,
536 hoogtemeters.

• 08 Mei 2017 - 19:33

Piet En An:

Een aangename temperatuur, korte broekenweer! La douce France! Lijkt me geweldig wat jullie samen beleven. Veel plezier Tom en Antoon...

• 08 Mei 2017 - 19:47

Leonieke:

Bonne soire heren,
    Lekker gegeten? Geniet van een fijne avond samen. Einde van Frankrijk is bijna in zicht,succes xx Leonieke

• 08 Mei 2017 - 20:40

Ingeborg:

Het is niks als feesten in Frankrijk ! :) Wat een leuk knus slaapplekje-heel karakteristiek huisje! En jullie charmes werken weer goed! Een met liefde klaargemaakt maal van mevr. Lacroix!
    Fijn dat de zon tevoorschijn is gekomen. Succes mannen met 't vervolg van jullie trip!

• 08 Mei 2017 - 21:33

Hadrianus:

Ja, als je denkt dat wordt het niet, dan zit er toch wat moois in het vat. Die ervaring maakt zo'n fietsreis echt af én geeft weer de nodige moraal. Ga zo door!
    Groeten, Hadrianus

• 08 Mei 2017 - 21:53

Elly En Kees:

Blijkbaar wel een gepuzzel met het vinden van slaapplaatsen; gelukkig vinden jullie wel de plekken met vriendelijke dames (maakt het gemis van de eigen echtgenotes makkelijker of moeilijker?)

• 09 Mei 2017 - 17:28

Billie:

Ver hoor opa hoe jij hebt gefietst. Ik mis jou wel hoor.xxxx
    Ik ben mijn beeldje aan het schilderen bij oma. Hoever moet je nog opa? Ik zou jou ook wel met het vliegtuig willen halen. Dag lieve opaxxxxxxxx

• 09 Mei 2017 - 22:02

Ger En Anyke Thijssen:

Hoi Tom en Atoon,
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen.
    Met heel veel respect voor jullie tour. Heel veel succes en vooral heel veel plezier !!!

Tom

Een reeds lang gekoesterde droom om naar Santiago de Compostela te fietsen gaat werkelijkheid worden. Op Zondag 30 April vertrekken Antoon Hertogs en Tom Cornelissen vanuit Eersel. Tijdens de voorbereiding is informatie ingewonnen in Vessem (Genootschap van Sint Jacob). Verschillende documentatie doorgenomen en de geadviseeerde spullen aangeschaft. De reis wordt gemaakt met de Koga Worldtraveller. Hiermee zijn, ter voorbereiding, al vele kilometers afgelegd. Antoon en Tom kennen elkaar van vroeger (buurjongens, voetbalmaten) en hebben al verschillende keren Helmond-Kevelaer samen gefietst. De tassen zijn gepakt en de reis kan beginnen.

Actief sinds 26 April 2017