Samen met Tom Dumoulin naar de top - Reisverslag uit Melide, Spanje van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu Samen met Tom Dumoulin naar de top - Reisverslag uit Melide, Spanje van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu

Samen met Tom Dumoulin naar de top

Door: Tom Cornelissen

Blijf op de hoogte en volg Tom

28 Mei 2017 | Spanje, Melide

Dag 29; 28 mei 2017: Samos - Melide
Dat we Santiago niet voor niets zouden krijgen wisten we wel. Vandaag was het heavy. Veel klimmen tussen 8-10%. De hele dag ging het op en neer. Niet veel verrassend tijdens deze tocht naar Melide. Veel op lange grote wegen gereden. De temperatuur schommelde tussen 16 - 20 graden, met soms de felle wind tegen. 5 km voor Melide kregen we een flinke regenbui. Verder prima fietsweer.
Waar ze vandaan komen weten we niet, maar honderden wandelaars hebben we vandaag gepasseerd. Fitte en mank lopende mannen en vrouwen. Taxi's rijden af en aan. Als wandelaars moe of uitgeput zijn gaan ze in een bushokje zitten en wachten op een taxi. Deze brengen hun naar een volgende plaats. Dat is niet de ECHTE camino. Blijkbaar vinden veel mensen het belangrijk om de sfeer te proeven.
Wat je in de gaten moet houden zijn de stempels op je Credencial del Camino. De laatste 200km moet je minimaal 2 stempels per dag scoren, anders krijg je het certificaat niet in Compostela. Dus als we koffie drinken vragen we steeds om een stempel.
Ons dagelijks ritueel is om 08:00 ontbijten, rond 08:45 vertrekken, om 11:00 drinken we een koffie americano, om 12:30 eten we ons stokbrood met daarop jam, kaas of leverpastei met een blikje fanta. Hiervoor kiezen we een bushokje of een bank in een park.
Leuk is dat de mensen die langskomen altijd Bon Camino (goede reis) zeggen. Vriendelijk zijn die Spanjaarden zeker.
Ook in deze regio zie je weer dat heel veel mensen afhankelijk zijn van de uitgaven van de peregrinos. Eerder verlaten dorpen waar een Auberge weer wat leven in de brouwerij brengt.
Na wat zoekwerk zijn we vandaag beland in een Hospedaje - cafe - bar - restaurant Sony in Melide. In het Nederlands is dit een Pension en voor het eten kunnen we hier prima terecht. We hebben een kamer waar net 2 bedden in passen met douche/toilet en tv. Tot nu toe hebben we 2 slaapplaatsen meegemaakt waar geen Wifi/internet aanwezig is.
Na het douchen nemen we altijd een biertje. Vandaag extra genomen omdat Tom Dumoulin prachtig de roze trui veroverde.
Morgen nog 54 km naar Compostela. Deze gaan we rustig fietsen. We kijken uit om morgen Ton, Jacqueline, An en Piet te mogen begroeten. In Compostela zullen we zeker nog bekenden tegen komen, waarmee we tijdens de tocht hebben kennis gemaakt.
Cijfers : gereden km's : 76
Tijd gereden : 4:33
Gemid : 16,7 km/uur
Hoogtemeters : 1188m
We zitten nu op een hoogte van 420m

• 28 Mei 2017 - 19:10

Jan En Paula :

Heel veel succes met jullie laatste fietstocht naar Santiago morgen en een warm onthaal door jullie naasten!

• 28 Mei 2017 - 19:10

Rinakd Hertogs:

Knappe prestatie mannen!!!! Morgen de laatste omwentelingen en dan weerzien!!! Geniet ervan. Pelgrims slvast dikke knuffels vanuit ons. Top gedaan!!

• 28 Mei 2017 - 19:20

Piet En An:

Voor jullie nog de laatste etappe! Het ziet er naar uit dat jullie het wel gaan halen.
    Wij (Ton, An, Jaquelien en Piet) gaan maandagmorgen heel vroeg op weg naar Zaventem. Een paar uurtjes vliegen en dan kunnen we jullie in SdCompostela begroeten. Daar zien we echt naar uit!

• 28 Mei 2017 - 19:34

Jan En Ria.:

Hoi Antoon en Tom,

Petje af dat jullie het gaan halen. We hebben genoten van jullie verhalen en hebben enorme waardering voor jullie prestatie. Zo makkelijk als jullie de opgedane ervaringen verwoorden zo gemakkelijk zal het niet altijd zijn geweest. Morgen het laatste stukje, en dan zal, naar wij aannemen, best een emotioneel moment zijn als jullie op het plein arriveren en Jacqueline en Ton weer in jullie armen kunnen nemen.
    Het is maar een vraag, maar organiseren jullie nog een avond waarop jullie jullie verhaal nog eens met misschien wel veel anekdotes vertellen?
    We houden ons dan aanbevolen.
    Een heel mooie dag morgen en daarna een fijne week in Spanje. Misschien wordt de broekmaat van Antoon wel weer 50 of 52 dan.

Heel veel groeten en waardering van Jan en Ria.

• 28 Mei 2017 - 19:38

Gerrit :

Beste Schelpdragers,

De laatste dag voor de finish van jullie lange fietstocht wil ik toch jullie ontzettend veel succes en glorie toewensen het bereiken van jullie einddoel.
    Het einddoel "Kathedraal van Santiago de Compostella" is een punt waar jullie nog lang zullen herinneren.
    Laat het over jullie heenkomen en geniet van het mooie moment:
    ( De Botafumeiro is een circa 1,50 m groot, 53 kilo zwaar, wierookvat gemaakt door de goudsmid José Losada in 1851. Hij wordt op hoogtijdagen door het dwarsschip heen en weer gezwaaid aan touwen die onder de viering zijn opgehangen. Het is een beroemde toeristische attractie.)
    Na deze reis is het voor ons afkicken van de mooie verhalen.
    Maar ja, wij moeten ook weer verder.
    Hopelijk zie ik jullie veilig weer terug voor de AtosTour, want getraind zijn jullie.

PS: De foto van jullie heb ik opgestuurd.

mvg
    Gerrit

• 28 Mei 2017 - 19:55

Ingeborg Geert Niek En Rens:

Morgen nog de laatste kilometers! Top gedaan hoor samen!
    Geniet nog lekker van de komende dagen in spanje!dikke knuffel van ons viertjes

• 28 Mei 2017 - 20:52

Wilma En Hans:

Hoi pelgrims het gaat met jullie goed zo te heren en lezen, wij wensen jullie nog een goede reis en veel plezier verder met jullie echtgenoten als die zijn gearriveerd. Gr uit het zonnige Nederland.

• 28 Mei 2017 - 21:17

Henk Winters:

Groep B van de Grensrijders en vooral "op ted trug" willen jullie feliciteren met je mooie prestatie heren. Bedankt voor de mooie reisverslagen. De voorbereiding is erg goed geweest denk ik, ik heb nergens kunnen lezen dat je zo naar de kloten bent geweest als toen we samen met Gerrit vorige keer in Frankrijk waren toen je ondersteboven tegen een helling bent gaan liggen!!!

Tot ziens Tom op zondag of woensdag als je weer eens zin hebt om hier te fietsen.

De dag dat Tom Dumoulin de Giro won moest een andere Tom met zijn ploeg nog een dag om ook een fantastische prestatie neer te zetten.

Groet henk winters

• 28 Mei 2017 - 21:52

Mart En Tieneke:

Beste Tom en Antoon,

Top dat jullie Santiago morgen bereiken. En dat zonder mankementen, een hele prestatie!
    Geniet van de laatste kilometers! De kerk in Santiago vonden wij geweldig. Omhels de Heilige Jacob. Daarna een lekker biertje en uitrusten.

Groetjes, Mart en Tieneke

• 28 Mei 2017 - 23:02

Elly En Kees:

Topprestatie!
    Nog een nachtje slapen en dan nog eenmaal op de pedalen.
    Droom maar alvast van de omhelzingen door jullie ronde-miss.

Geniet van de laatste kilometers en daarna met z'n allen van de welverdiende rustdagen!

• 28 Mei 2017 - 23:09

Paul:

Hoi TOPPERS. Ja dit schrijf ik met hoofdletters want dat zijn jullie. Wat hebben jullie een prestatie geleverd. Morgen het laatste stukje nog, succes en gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Hang morgen wel een naamkaartje van jezelf om je nek, want misschien herkennen jullie geliefde die afgetrainde mennekes niet

• 28 Mei 2017 - 23:52

Henk Baudewijns:

Hoi Tom en Toon ,
    Dat jullie toppers zijn hoef ik niet te melden dat weten we wel maar ik feliciteer jullie met het behaalde resultaat want het is niet altijd even gemakkelijk geweest maar dit nemen ze jullie niet meer af.
    Geniet van de laatste dag en Ton we zien elkaar wel weer eens de komende weken.

Gr, Henk Baudewijns

• 29 Mei 2017 - 07:16

Eef:

WoW!! Wat een prestatie!! Geniet van jullie moment vandaag en maak er een paar leuke dagen van. Super trots! X

• 29 Mei 2017 - 11:02

Leo En Ans:

Hallo Mannen, Pelgrims, Toppers, Kanjers.
    Ja vandaag DE DAG. Na aankomst na lang afzien onderweg, maar EEN troost.
    Jullie worden na een maand hartelijk verwelkomd door jullie vrouwen.
    Een heel fijne, leuke dag.

• 29 Mei 2017 - 11:23

Leonieke:

Lieve Pa en Anton,
    De laatste rit en dan zijn jullie officieel pelgrims en kunnen jullie Angelique en Ton weer in de armen sluiten. Geniet van de laatste rit en tot snel Dikke kus Leo en de rest van de gang...

• 29 Mei 2017 - 18:10

Margo En Felix:

Wij schrijven dit op maandag 29 mei om 18.00 uur. Wij nemen aan dat jullie in de handen gevallen zijn van een stel Nederlanders die Compostella met het vliegtuig gedaan hebben. Wat jullie gepresteerd hebben, is een heel grote pluim waard. Van harte gefeliciteerd met jullie prestatie.
    Doe de groetjes aan Jacqueline vanuit een zonnig Dubrovnik.

• 29 Mei 2017 - 19:07

Kees Kreemers:

Top gedaan mannen, petje af voor jullie. Geniet morgen van jullie laatste kilometers. Wij hebben genoten van jullie prachtige verslagen, succes nog en tot weer in Nederland. Grtjs kees en Antonet