Baskenland - Reisverslag uit Estella, Spanje van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu Baskenland - Reisverslag uit Estella, Spanje van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu

Baskenland

Door: Tom Cornelissen

Blijf op de hoogte en volg Tom

16 Mei 2017 | Spanje, Estella

Dag 17; 16 mei 2017: Ecay de Longuida - Estella
Vandaag wilden we het wat rustiger aan doen. Het plan was om Pamplona te bezoeken. We hadden overnacht in Aioz. Dit ligt 21 km van Pamplona, volgens de Garmin en helemaal van de route. In werkelijkheid waren dat 28 km's met het nodige klim en afdaal-werk over drukke verkeerswegen. Het centrum bezocht en foto's gemaakt van het standbeeld met de stieren en moedige mannen, welke het jaarlijkse feest San Farmin (7 juli) symboliseert, waarin de stieren worden opgejaagd door het centrum van Pamplona.
Om weer op de route te komen moesten we van Pamplona naar Puerto la Reina. Hierin zaten verschillende cols met 9%, hoogte 650m. Als je de normale route neemt kom je niet langs het monument van Puerte del Perdon. Hier houden de wandelaars een stop. Doordat we nu een alternatieve route hebben genomen, zijn we ook langs het monument gegaan. Het bestaat uit in ijzer gegoten wandelaars (10 op ware grootte), die de vervolgroute aanduiden. Aangekomen in Puerto, de prachtige oude stad bezocht, koffie gedronken en besloten om te overnachten in Estella. Deze 25km ook weer via 2 cols van 500m genomen. Ook Estella is een leuke echte oude Spaanse stad. Als je geen spaans kunt en de Spanjaarden moet je zoeken die wat engels kunnen, is het moeilijk je slaapadres (hostel) te vinden. Met handgebaren en si sii kom je een heel eind.
We zitten nu in Baskenland met hun eigen taal. De plaatsnamen staan ook in beide talen vernoemd. Als je van Frankrijk het Baskenland binnenkomt valt meteen op dat de wegen beter zijn, de huizen zien er opgeknapt uit. Ook de totale infrastructuur is netjes. Voor de camino's is de bewegwijzering heel goed. We komen weinig fietsers tegen, echter veel lopers. Van allerlei nationaliteiten, veel Engelsen en Amerikanen. De meesten starten vanuit St.Jean-Pied-de-Port. Knieproblemen hoor je het meest. Bij sommige zie je het al; dat wordt niks.
Onze gezondheid is prima, geen klachten. Op tijd goed eten, voldoende water met iets er in, iedere dag fruit en natuurlijk 's-avonds bij het eten een goeie pot bier. Uiteraard hoort hier een goede fiets bij en een goede voorbereiding.
Vandaag is het 35 graden geweest. Je lichaam reageert hier op, dus opletten geblazen. Bij een afdaling heerlijk die afkoeling.
Het traject Puente la Reine naar Belorado (157km) is toch wel de zwaarste uit de tocht. Er zit geen vlak stuk in en de toppen gaan naar 600-700 meter met stijgingen van 5,7,9 tot 12%. Als niet klimmer een hele opgave. We gaan deze route gecontroleerd doen.
Overnachting: San Andrés, Plaza de Santiago 58 te Estella
Cijfers: 86,4 km,tijd: 5.07, gemid: 16,7, hoogtemeters: 1021m

• 16 Mei 2017 - 22:52

Ton:

Doe vooral heeeeeel rustig aan.
    Wij zouden het leuk vinden om jullie op te vangen in Santiago de Compostella de 29e.
    PETJE AF.............JONGENS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

LIEFS , TON xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 16 Mei 2017 - 23:36

Paul:

Mannen ik neem m'n petje voor jullie af, ongelofelijk wat voor een prestatie jullie daar even neer zetten. Nog heel veel plezier, ik vind het top dagelijks jullie reiservaring te kunnen volgen. Suc6

• 17 Mei 2017 - 07:15

Evelien:

Respect!! Jullie gaan verrekte goed! Hou dit vol.. wat n belevenis

• 17 Mei 2017 - 07:55

Photokingandqueen.nl Remy En Yvon:

Hallo heren, geweldig dat jullie deze prachtige reis ook steeds weer zo mooi en vaak grappig kunnen beschrijven! Erg leuk om te lezen! Zo krijg je als volger een heel goed beeld van jullie avontuur! We lezen het met steeds weer stijgende bewondering hoor! Wat een prestatie! Veel succes en plezier verder! Groetjes, Remy en Yvon

• 17 Mei 2017 - 13:32

Kees Kreemers:

Wat een bikkels zijn jullie nog op je OUDE dag. Jongens hou vol het zwaarste komt eraan, zorg goed voor je zelf dan komt alles goed en kunnen jullie aan het eind jullie vrouwtjes in de armen vallen. Heel veel succes nog en vooral genieten, Grtjs kees en Antonet

• 17 Mei 2017 - 16:53

Nicole:

Wauw al in Baskenland !! Onze favoriete vakantiebestemming

• 17 Mei 2017 - 21:35

Johan Barelds:

Lekker bezig mannen! Niet vergeten de Pinchos te proeven.:-)

Tom

Een reeds lang gekoesterde droom om naar Santiago de Compostela te fietsen gaat werkelijkheid worden. Op Zondag 30 April vertrekken Antoon Hertogs en Tom Cornelissen vanuit Eersel. Tijdens de voorbereiding is informatie ingewonnen in Vessem (Genootschap van Sint Jacob). Verschillende documentatie doorgenomen en de geadviseeerde spullen aangeschaft. De reis wordt gemaakt met de Koga Worldtraveller. Hiermee zijn, ter voorbereiding, al vele kilometers afgelegd. Antoon en Tom kennen elkaar van vroeger (buurjongens, voetbalmaten) en hebben al verschillende keren Helmond-Kevelaer samen gefietst. De tassen zijn gepakt en de reis kan beginnen.

Actief sinds 26 April 2017