Valcarlos (Karelsdag) - Reisverslag uit Aoiz, Spanje van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu Valcarlos (Karelsdag) - Reisverslag uit Aoiz, Spanje van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu

Valcarlos (Karelsdag)

Door: Antoon

Blijf op de hoogte en volg Tom

15 Mei 2017 | Spanje, Aoiz

Dag 16; 15 mei 2017: St. Jean Pied de Port - Ecay de Longuida (Navarra) 5.45 uur ...... Ja, u leest het goed! Kwart voor zes. Even goed wakker worden, ontbijten , we moeten om 7.30 uur uit de gite zijn.
De vorige dag ging het voornamelijk over de dag van morgen. De beklimming naar Valcarlos. Sommige camino's zagen er tegenop en voorzagen voor zich zelf een slapeloze nacht.
Om 7.30 uur zitten we al op de fiets. Het weer is fantastisch. Nog even brood kopen (want onderweg zijn er bijna geen voorzieningen) voordat we aan de lange, lange klim naar pashoogte 1.100 meter beginnen.
25 Kilometer door een volgroeid landschap met weiden en donkere bossen. Bij Arneguy (Spaanse grens) volgt een eerste kort steil stuk en na Valcarlos blijft het gestaag omhoog gaan met vele haarspeldbochten. Het is tijdens deze 25 kilometers klimmen, "Ieder voor zich en God voor ons allen"! Tijdens de noodzakelijke "tussenstops" genieten we van de omgeving en nemen we foto's. En natuurlijk de nodige vitamines. Tijdens het stompe, stompe stompe........... met de blik op de foto van de kleinkinderen (op de stuurtas). "Ik hoor ze roepen ....... opa, zet hem op ....opa, je kunt het ..... ga zo door, opa ...... goed kinderen de aanmoedigingen zijn duidelijk!
Mochten er onder de "volgers" mensen zijn die door onze verhalen enthousiast zijn geworden .... " Dat wil ik ook ook wel eens gaan doen" ..... een tip, begin nooit aan de tocht zonder een terdege training!!! Waarvan akte!
De klim vordert gestaag. De klok geeft aan 11.20 uur, de teller 26.5 km. (al bijna 4 uur gefietst (geklommen).
Tijdens onze lunch boven op het hoogste punt bepalen we dat ons einddoel Urroz wordt. Urroz ..... een heel klein plaatsje. Dit plaatsje Urroz bereiken we via een afdaling in het dal van Rio Erro. Een schitterende weg waarop we heerlijk kunnen herstellen van onze klimkilometers. De adressen in ons routeboek .......... noppes! Hotel alleen zondag open, verder alles dicht. De buurvrouw van het hotel zag vanaf haar balkon dat wij niet content waren. Spaans is voor ons nog moeilijker als frans maar (het leek wel de balkon scene van Rome en Julia) deze buurvrouw regelde voor ons een dame die goed Engels sprak. Deze dame begreep onze nood en pleegde een telefoontje naar een hotel, 8 km. terug naar het dorpje Ecay (Hotel Ekai),waarbij ze en passant regelde dat het ontbijt voor ons gratis is. Een mooie slaapplaats met dank aan die hele hele vriendelijke behulpzame spaanse dame. Klasse!!!
Dagcijfers:
Afstand 74.4 km
Gemiddelde. 14.8
Hoogtemeters 1.241
Eerste dag in Spanje
Prachtig zonnig weer
Basken hebben feestdag: dag van de landbouwer

• 15 Mei 2017 - 21:14

Ingeborg:

Knap hoor!
    Er wordt hier ook geroepen...opa hard fietsen...opa helm op! ;-)
    Wat fijn te lezen dat er zo'n aardige behulpzame mensen zijn. Top!
    Succes met de hoogtemeters komende dagen! Knuffel van ons voor jullie allebei!

• 15 Mei 2017 - 21:47

Elly En Kees:

Wij hebben jullie een paar dagen niet kunnen volgen. We waren zelf weg voor een stedentrip Londen; lekker luxe met auto, vliegtuig en metro. Wel een heel groot verschil met fietsen door weer en wind en stevige beklimmingen. Bewondering voor jullie prestatie is daarmee wel toegenomen.
    Leuk om nu de gemiste verslagen weer te kunnen lezen; succes met het vervolg!!!!!

• 15 Mei 2017 - 22:30

Leonieke, Kobus, Billie En Michel:

Opa je gaat wel heel snellllllllll.......
    Volgens mij komt dat door jullie slaap adresjes! Aardige dame hier en een aardige dame daar........ heerlijk, veel succes morgen en hopelijke weer zon fijn slaap adresje als afgelopen nacht

• 15 Mei 2017 - 22:33

Jan En Ria:

Hoi Antoon en Tom,

Voor het eerst een Spaans vlaggetje in beeld bij jullie verslagen. Als je de kaart bij jullie verslagen wat vergroot, zien de bergen er erg indrukwekkend uit, en dat zijn ze natuurlijk ook.
    Een enorme prestatie om deze "hobbels" te nemen. We hebben erg veel respect voor jullie en dan mag je ook wel een chique hotel hebben, de foto's van het hotel zien er in ieder geval goed uit. Jullie hebben tijdens jullie tour door Frankrijk beter frans leren spreken, nu wordt spaans de uitdaging.
    Heel veel succes verder, veel plezier, geniet ook van de omgeving en op naar het eindpunt!

Groetjes,
    Jan en Ria.

• 15 Mei 2017 - 23:11

TON:

Hoi Jan en Ria,

Tom en ik vroegen ons af welke Jan en Ria hier reageren.
    Wij hebben in onze kring van vrienden en bekenden meerdere Jannen en Ria's.
    Zou fijn en leuk zijn als jullie dit bekend zouden maken.
    Blijft natuurlijk, dat het ontzettend fijn en leuk is dat jullie deze kanjers volgen.
    Lieve groetjes,
    TON

• 16 Mei 2017 - 09:13

Jan Van Engeland:

Gisteren heb ik even aangebeld bij Ton om te vragen hoe het jullie verging. Ik stond perplex van het antwoord: Ze zitten al in de Pyreneeen en Tom heeft gevraagd of de terugreis niet vervroegd kan worden!!!!

Maar dit wordt wel het zwaarste stuk vermoed ik.

Verhaal van de aanmoedigende kleinkinderen was leuk! En ik voeg daar aan toe:
    Tom en kameraad: Jullie kunnen het.

• 16 Mei 2017 - 14:26

Wiek En Ineke:

Krankjorum knap wat jullie doen. Vanavond bij de repetitie hebben we het er over. Veel succes en plezier daar verder in Spanje.

• 16 Mei 2017 - 17:10

Ietje Luijten-van Veldhoven:

Goed om te lezen dat het allemaal prima verloopt. Veel succes en natuurlijk veel plezier. Grtz

• 16 Mei 2017 - 19:45

Grace:

Knap dat jullie ondanks al die bulten toch 74 km hebben weten te fietsen. Chapeau!(jullie als bijna Fransmannen begrijpen dat nu natuurlijk).
    Veel succes met jullie verdere tocht want er staan nog een paar bulten te wachten - we have been there, maar niet op de fiets!

Groetjes en tot ziens

Tom

Een reeds lang gekoesterde droom om naar Santiago de Compostela te fietsen gaat werkelijkheid worden. Op Zondag 30 April vertrekken Antoon Hertogs en Tom Cornelissen vanuit Eersel. Tijdens de voorbereiding is informatie ingewonnen in Vessem (Genootschap van Sint Jacob). Verschillende documentatie doorgenomen en de geadviseeerde spullen aangeschaft. De reis wordt gemaakt met de Koga Worldtraveller. Hiermee zijn, ter voorbereiding, al vele kilometers afgelegd. Antoon en Tom kennen elkaar van vroeger (buurjongens, voetbalmaten) en hebben al verschillende keren Helmond-Kevelaer samen gefietst. De tassen zijn gepakt en de reis kan beginnen.

Actief sinds 26 April 2017