Kastelen en kerken - Reisverslag uit Arbis, Frankrijk van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu Kastelen en kerken - Reisverslag uit Arbis, Frankrijk van Tom Cornelissen - WaarBenJij.nu

Kastelen en kerken

Door: Antoon

Blijf op de hoogte en volg Tom

11 Mei 2017 | Frankrijk, Arbis

Dag 12; 11 mei 2017: Bonner - Arbis
7.00 uur "Zachtjes tikt de regen op het zolderraam .......... (lied). Shit ....... regen!
8.00 uur. Bonjour.......... eh, goedemorgen...... u raadt het al Will en Kees zitten aan hetzelfde ontbijt.
Ondanks het slechte weer moeten we toch weer met goede moed op weg; dus regenkleding aan et voilá ......... en route!! Ons doel vandaag is Cadillac. Alvorens we er flink de "pas" inzetten eerst nog even inkopen doen voor de "picknick" (Notre lunch). Tot 11.00 regen, regen en regen! Maar ondanks de regen genieten we toch van de route door het groene Foret de la Double; uitgestrekte bossen met verspreid liggende dorpjes met maar enkele woningen. Na een gestage klim volgt de route een dal met heuvelachtig landschap. Om 12.15 uur tijd voor onze "lunch" op een rustplaats achter de kerk van het dorp, waarbij we de gelegenheid hebben onze regenkleding weer uit te doen. Het weer slaat om en langzamerhand komt het zonnetje. De slaapplaats voor vanavond wordt Arbis, een klein plaatsje voor Cadillac.
Langs de wegen verschijnen steeds meer druivenvelden. We komen in de wijnstreek van de Bordeaux. We passeren de plaatsen Francs, Monbadon, Puisseguin, Montagne, die allen van die mooie chateaus en eeuwenoude kerken bezitten. We bezoeken het bekende toeristische wijnstadje St. Emilion. Een schitterend plaatsje met een evenzo schitterende kerk waar we onze stempel halen. Alleen jammer dat ze voor een bakkie € 4,50 vragen waarbij je voordat je koffie hebt uitgesproken het bakkie al leeg is!!!!!!
Na Branne wordt de route weer iets heuvelachtiger langs overwegend rustige wegen tot aan de afdaling naar Cadillac.
Na enig zoekwerk (met hulp van een aller vriendelijkste Fransman) arriveren we bij de afgesproken slaapplaats. Mme Annette Pezat Village de Gouas, 33760 Arbis, "Yuccas et Tilleuls". Wederom een schitterende locatie waar de eigenaresse voor ons een heerlijke maaltijd bereidde: een lekkere canard!!!
Dagcijfers:
Aantal km. 91.4
Rijtijd 5 uren 45 minuten
Gemiddelde 16 km.
Hoogtemeters 819
Temperatuur hoogste van de dag: 22 graden
Wind zuidoosten harde wind (en dat hebben we geweten)

• 11 Mei 2017 - 23:24

Piet En An:

Een fles St. Emilion open getrokken bij de canard? Die wijn schijnt bijzonder lekker te zijn.

• 12 Mei 2017 - 09:34

Photokingandqueen.nl Remy En Yvon:

• 12 Mei 2017 - 09:48

Photokingandqueen.nl Remy En Yvon:

(onze voorgaande bericht werd niet helemaal "gepubliceerd" dus maar even opnieuw proberen)

Beste heren, wat een prachtig, onvergetelijk, avontuur maken jullie samen! Prachtig én bewonderenswaardig! We doen het jullie niet na in elk geval! Erg leuk om dit via deze weg te volgen! Helaas geen tijd om her en der onderweg foto's van jullie te maken zoals bij de AtosTour maar dat regelen jullie zelf zo te zien!
    Goede reis verder en veel groetjes, Remy en Yvon de Koning

• 12 Mei 2017 - 10:29

Jacqueline:

Hallo doorzetters. Complimenten wat jullie allemaal doorstaan. Wind regen bergje op en af en dan dat heerlijk zonnetje en de prachtige omgevingen. Maar dan smaakt een wijntje en pilsje des te lekkerder.
    Een dikke knuffel en xxxxxx voor jullie en Antoon voor jouw XXXXX genieten jullie maar fijn van deze mooie rit.

• 12 Mei 2017 - 20:10

Hadrianus:

Tot nu toe rijden jullie in grote lijnen de tocht die ik samen met een fietsmaat heb gemaakt in 2008. In de boekjes die wij gebruikten stonden diverse adressen voor onderweg. Gebruiken jullie die ook, of hebben jullie een eigen lijst. Ik begrijp dat jullie vaak bij particulieren overnachten en dan lekker verwend worden. Goed idee! Wij kozen bij voorkeur de campings. Alleen in geval van nood zochten we een alternatief.
    Hoe is het inmiddels met jullie stempelkaart? begint die al wat vol te raken?
    Succes weer mannen!

• 12 Mei 2017 - 21:53

Antoon :

Hoi Hadrianus, wij (Tom) telefoneren tijdens onze "lunch" naar een van de adressen die vermeld staan in de boekjes die jij ook in 2008 gebruikte. Heb goed valt goed!! Wij weten niet van te voren wat we krijgen!! We hebben fantastische adressen getroffen. Onze kaart raakt al aardig vol. In Spanje zullen we nog ongetwijfeld nog mooie stempels kunnen bemachtigen. Zondag zitten we waarschijnlijk in Spanje. Het gaat voortvarend. We vinden het leuk dat we gevolgd worden.

Tom

Een reeds lang gekoesterde droom om naar Santiago de Compostela te fietsen gaat werkelijkheid worden. Op Zondag 30 April vertrekken Antoon Hertogs en Tom Cornelissen vanuit Eersel. Tijdens de voorbereiding is informatie ingewonnen in Vessem (Genootschap van Sint Jacob). Verschillende documentatie doorgenomen en de geadviseeerde spullen aangeschaft. De reis wordt gemaakt met de Koga Worldtraveller. Hiermee zijn, ter voorbereiding, al vele kilometers afgelegd. Antoon en Tom kennen elkaar van vroeger (buurjongens, voetbalmaten) en hebben al verschillende keren Helmond-Kevelaer samen gefietst. De tassen zijn gepakt en de reis kan beginnen.

Actief sinds 26 April 2017